Ustalığa Doğru
Henüz 28 yaşında, şimdiye kadar üç şirket kurdu. Bu şirketlerin toplam değeri 25 milyon dolar... Şimdiki hedefi de e-spor medya uygulaması Flank ile yurtdışına açılmak!
- Ekonomi
- Cumartesi 14:51 | 20 Nisan 2019
Genç girişimci Efe Kethuda, yabancı bir oyun şirketine yaklaşık 10 bin katılımcılı bir turnuva hazırlaması için teklif aldığında bunun kariyeri için önemli bir adım olduğunu bilmiyordu. Bu organizasyon sırasında Türkiye'de böylesine büyük bir topluluğun iletişimini planlayacak bir mecra olmadığını fark etti. Böylece üçüncü girişim fikri ortaya çıktı. Kethuda bu girişimi, "Fikir ortaya çıkınca işin teknolojik altyapısını kurmak için TÜBİTAK'a başvurduk. TÜBİTAK'tan ar-ge desteği alan ilk e-spor platformu oldu," diye anlatıyor.
Flank adını taşıyan platform, e-spor karşılaşmalarını canlı veriyor, taraftarlar platform aracılığıyla kendi aralarında sohbet edebiliyor ve takımlarla ilgili haberleri farklı kaynaklardan takip ediyor. Efe Kethuda Türkiye'de 30 milyon dolarlık bir pazara sahip e-spor dalgasını kaçırmamak adına, Nisan 2017'de bu uygulamayı piyasaya çıkardı. Henüz sekiz ay içinde de ACT Venture, Esas Ventures ve internet dünyasının önemli isimleri arasında yer alan Sina Afra'dan 500 bin euro'luk yatırım aldı.
Yatırımcıları arasındaki isimler dikkat çekiyor. Örneğin Flank'e yatırım yapan yatırımcılar arasında DENSA'nın yönetim kurulu başkanı Ömer Sabancı'nın oğlu Hakan Sabancı da var. Sabancı, girişim için şöyle diyor: "Yatırım yaptım çünkü hem Efe'ye hem de bu sektörün gelişeceğine inanıyorum."
iFlank'in şimdiki hedefi yurtdışına açılmak… Efe Kethuda bir yandan da e-spor kavramını geniş kitlelere duyurmak istiyor. Bunun için Acun Medya ile anlaşmış. Şu an Acun Medya ve Acun.com'un bütün e-spor video içerikleri Flank tarafından yapılıyor. Aynı zamanda da Blu Tv ile görüşüyorlar.
Efe Kethuda'yı bu noktaya getiren, Özyeğin Üniversitesi İşletme bölümünün ardından okuduğu London Schools of Economics'te aldığı inovasyon ve e-iş dersleri olmuş. Ardından aynı üniversitede Girişimcilik bölümünde yüksek lisansa başlamış ama yarıda bırakmış. Sonra 19 yaşında Staff Outdoor & Training adlı ilk şirketini kurmuş. Bu girişimin temeli ise Kethuda'nın rüzgâr sörfü eğitmenliğine dayanıyor. Efe Kethuda o yıllarda şirketlerin aldığı takım çalışması, liderlik, motivasyon gibi eğitimleri, rüzgâr sörfü, yelken, kayak, trekking gibi outdoor etkinliklere entegre ederek şirketlere sunuyormuş. İşler 2008 Krizi'ne dek başarılı ilerlemiş, ancak sonra yavaşlamış. O tarihten sonra kurumların konferans, seminer gibi etkinliklerini yapmak üzere KTH Event Agency'i kurmuş. Bu şirketle bugüne dek 400'den fazla proje tamamlamış, yurtdışında etkinlikler organize etmiş.
2016'da ise etkinlik yapmak isteyen kurumsal şirketlerle bireylerin otel, toplantı salonu ve etkinlik mekânlarını bulabileceği Etkinlikcim'i kurmuş. Bu şirketi Sibel Neziroğlu ve Mete Erzincalı ile hayata geçirmiş; Sina Afra, Melih Ödemiş, Bedii Can Yücaoğlu ve Umur Özal'dan toplam 3,5 milyon TL değerleme ile melek yatırım almış. Hatta Özyeğin Üniversitesi eski kurucu rektörü Prof. Dr. Erhan Erkut'un yatırım yapmasıyla Türkiye'de bir ilk olarak, kendi rektöründen melek yatırım alan bir şirket olmuş.
Kethuda'nın kurduğu şirketlerin hepsi aslında ilk kurduğu şirketle ortak noktada kesişiyor. Kethuda, KTH Event Agency'nin belirli bir yere gelmesi için çalıştıktan sonra Etkinlikcim'i kurduğunu anlatıyor. Flank ile birlikte üç şirketi toplamda 25 milyon dolarlık değerlemeye ulaştı. Sadece sekiz sene içinde iş dünyasında yer alan birçok insanın güvenini kazanmasıyla internet dünyasında emin adımlarla ustalığa doğru ilerliyor. Kendinden sonra gelen girişimci adaylarına tavsiyesi ise şöyle: "İşiniz için tutku duyun ve o işe sıkı sıkıya sarılın."