Kokunuz kimliğinizdir

Birgül Ulucan, bunun marka için çok önemli olduğunu söylüyor: “Firmalar, pazarlama açısından bugüne dek zaten belli bir yere geldi. Görsel kimliklerini, hatta mağazalarında çalacakları müziği de seçtiler. Uzun süredir eksik olan tek şey, kokuydu. Şimdi de onu tamamlıyorlar.” Havayolları, telefon operatörleri ve otellerin kendilerine ait kokuları var artık. Birkaç yıldır Türkiye’deki şirketler de kokuyla daha fazla ilgilenir olmuş.İnşaat fi rmaları, örnek dairelerinde ev sıcaklığı hissettirmek için yeni pişmiş kek kokusunu; bankalar, orada para işlemleri yapıldığından narenciye ağırlıklı uyarıcı kokuları tercih ediyor. Paşabahçe’nin kokusu, mağazanın dekorasyonu ahşap ağırlıklı olduğundan ve camın doğal bir madde olduğunu vurgulamak için sarı odun ağırlıklı üretilmiş. Perspective adlı tekstil markası ise, kadınlara hitap ettiği için çiçeksi ve feminen bir koku tercih etmiş. Alkol fi rmaları, artık reklam yapmaları yasaklandığı için alıcıyı kokuyla yakalamak arzusundaymış. Vedat Ozan, dünyada bu sistemin çok kullanıldığını anlatıyor: “Paranın el değiştirdiği yerlerde ortam kokusuyla alışverişi arttırabilirsiniz. Bir seyahat acentasıysanız ve yaz mevsiminde egzotik bir tatil satmak istiyorsanız ananas ve Hindistan cevizi kokusu kullandığınızda müşteri gidip de Uludağ’da kayak paketlerine bakmaz. Yurtdışında yılbaşında çok katlı mağazalarda portakal, tarçın, karanfi l ağırlıklı bir koku kullanılır; böylece hediyelik eşya satışı artar. ABD’de marketlerin manav reyonlarına portakal kokusu verilir; kahve içebileceğiniz zincirlerde, içeride kahve çekilmemesine rağmen satın alma isteği uyandırmak için hep taze çekilmiş kahve kokusu vardır.” diyor. 

BİZE ULAŞIN