Kokunuz kimliğinizdir
Diğer duyulardan gelen uyarılar, önce rasyonel bir mantık süzgecinden geçerek duygu durum merkezine giderken koku, rasyonel süzgeçten geçmiyor ve hafızayla birlikte çalışıyor; dolayısıyla onu yönlendiremiyoruz. Markaların kokuya verdikleri önem de bu, sübliminal mesaja açık olma durumundan kaynaklanıyor. Koku duyusu, tat alma duyumuz üzerinde de çok etkin olduğu için yediğimiz işlenmiş gıdalara da koku monte ediliyor. Vedat Ozan, duyusal pazarlamada kokuyu kullanan ilk alanlardan birinin, inanç sistemleri olduğu görüşünde. Hatta koku, dinsel bir araç olarak ortaya çıkmış. ‘Parfüm’ün kelime anlamı da ‘dumanla yükselen’; çünkü ilk kez tütsüde kullanılmış. Bugün etrafımız kokulu ürünlerle sarılmış durumda. Marketteki ürünlerin %90’ı müşteriyi ikna edebilecek uygun kokularla donatılıyor. Örneğin salatalık kokulu kremin içinde hiç salatalık olmadığını öğrendiğimde sarsılıyorum.
Bir taraftan kokuyu koyduğunuzda
kâğıda yazılmış yaklaşık formülünü
aldığınız gaz kromatografi aleti sayesinde
pek çok şeyin kokusu kimyasal yolla
üretilebiliyor. Sahte parfümler de bu
yolla yapılıyor.