Ne menem bir nesil 2000'liler
Çevrimiçi dünyanın getirdiği belki de en büyük yeniliklerden biri, bir ürünün farklı satış noktalarındaki fiyatlarına ulaşabiliyor olmak. Bir önceki nesilde, reklamdan etkilenip ürün satın alma oranı %71'ken, 2000'lilerde bu oran %59'a inmiş durumda. Fiyatlar, 2000'liler için çok kolay kıyaslanabilir ve çok önemsenen unsurlar. George Beall, eğitim konusunda da 2000'lilerin bizden farklı düşündüğünü söylüyor. Beall'in araştırmalarına göre; geleneksel kariyer yolculuğu olan 'Okulunu bitir – İşini bul' sıralaması 2000'lilerle değişebilir. Onlar, küçük yaşta iş hayatında aktif olmanın ve tecrübe edinmenin peşinde koşuyor. Bilgiyi ise on-line olarak alabileceklerini, belki de çalışma hayatı sırasında çevrimiçi olarak üniversite okuyabileceklerini düşünüyorlar. Bu yüzden de, girişimci bir nesilden bahsedebiliriz. YouTube gibi herhangi bir sermaye gerektirmeden, sadece elindeki telefonla içerik üretebildiğin ve para kazanabildiğin mecraların artması, bu çocuklardaki girişimciliği tetikliyor. 2000'lilerin %71'inde bir gün kendi işini kurma hayali var. Kendilerini ifade etme noktasında da eski nesillere göre daha hevesliler. ABD'de yaşayan Z Nesli'ne mensup çocukların %92'sinin sosyal medya hesabı var. Beş çocuktan ikisi ise, kendisini dijital dünyanın bağımlısı olarak ifade ediyor.
ÇEVRİMİÇİ YÜZLEŞME
Dünyanın 'bozulmuş ve tepetaklak olmuş' olduğu fikrini daha iyi anlamak için 2000'lilerle konuşmaya karar veriyorum. Aslında onlarla zaten yakın iletişim halindeyim. 2014 yılında, çok da tasarlamadan girdiğim YouTube macerası, Z Nesli'yle 'tanışmamı' sağladı. YouTube'un Türkiye piyasasına yeni yeni girdiği dönemde bir YouTube kanalı açtık ve geçen üç yıllık sürede izleyicilerimizin beşte birinin 13- 17 yaş aralığında olduğunu gördük. Çocukları hedefleyen bir içerik de üretmiyorduk üstelik. YouTube trend videolarında ve sosyal medya geri dönüşlerinde çocukların çok aktif olduğunu gözlemledik. Bu süreçte, Facebook'ta 2.300'den fazla 'arkadaşım' oldu. Bu arkadaşlarım içinde 2000 Nesli'nin üyeleri de vardı elbette. YouTube izleyicileri ve kanalımızın takipçileri olan bu çocuklarla ilgili ilk gözlemim, hemen hemen hepsinin kendi YouTube kanalını açmayı hedeflediği oldu.
Bu gözlem, Beall'in 2000 Nesli'ni tanımlarken kullandığı 'girişimci, kendi işini kurmak isteyen, okulunu bitirmeden iş yapma arzusu içinde' ifadelerini doğruluyordu. Asıl mesleğim yazarlık olmasına karşın, bu çocukların bana sorduğu soruların başında "Kanalımı nasıl daha popüler hale getirebilirim?" vardı. Hatta bir tanesi, (ki kendisi 2004 doğumluydu) kendi kanalının reklamını yaptırmak istediğini, bu konuda beraber çalışırsak ne kadarlık bir bütçe gerektiğini sormuştu. 12 yaşında biri, herhangi bir yetişkinin stratejisi olmaksızın (menajer, yapımcı vs.) kendi reklamını yaptırmak için size para teklif edince dünyayı anlamlandırmakta güçlük çekebiliyorsunuz.