Gordon Murray T.50S Niki Lauda
Motorsporları spor otomobillerin hayata merhaba dedikleri yer olurken; Gordon Murray, bu sahnenin en önemli oyuncularından olan Niki Lauda’nın anısını, Avusturyalı yarış pilotunun doğum gününde tanıttığı T.50s Niki Lauda ile ölümsüzleştirdi.
- Otomobil
- Cuma 15:40 | 25 Haziran 2021
Otohaber Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Eray Özgür
Formula 1 tarihini inceleyecek olursak pek çok önemli isim karşımıza çıkar. Bunlar arasında bazıları var ki isimlerini büyük harflerle yazmamız gerekiyor. Biri, işin mutfağındaki efsane tasarımcı ve mühendis Gordon Murray. Diğeri, efsane yarışçı Niki Lauda. İkisinin yolu 1978 Formula 1 sezonunda, Murray'in Brabham takımı için hazırladığı kült yarış otomobili Brabham BT46B ile kesişmişti. Sadece İsveç GP'sinde yarışan ve arka kanadının altındaki sıradışı pervanesiyle muazzam bir yere bastırma kuvveti oluşturan otomobil o dönemde eşi benzeri görülmemiş bir çılgınlıktı. Gord Murray bu çılgınlığı 2020 yılında T.50 ile bu kez bir yol otomobilinde karşımıza çıkarırken, aynı dönemde bir pist versiyonunun da üretileceğini müjdelemişti. Beklenen müjdenin resmi detayları 22 Şubat'ta açıklandı. Bu, tesadüfen tercih edilmiş bir tarih değil. Zira Formula 1'in en
özel yarışçıları arasında yer alan Avusturyalı efsane Niki Lauda'nın doğum günü.
Gordon Murray'in ustalık ve bir anlamda emeklilik eseri olan T.50'nin pist versiyonu T.50s Niki Lauda adını taşıyor. İki büyük ustanın kesişim kümesi diyebileceğimiz otomobilde standart T.50'ye göre hem yapısal hem de görsel anlamda önemli değişiklikler yapılmış. 20 Mayıs 2019 tarihinde hayatını kaybeden efsanenin ismini taşıyan pist otomobilinde de atmosferik motor gibi bugünün hiper spor otomobillerinde artık karşımıza çıkmayan bir içerik sunuluyor. Yol versiyonunda gövde eklentilerinden mümkün olduğunca kaçınan Gordon Murray, T.50s Niki Lauda'da ise aerodinamik özellikleri iyileştirmek adına her türlü çözüme başvurmuş. Ön çamurluklardaki hava çıkışları, ön tamponlardaki kanatçıklar, LeMans 24 Saat LMP yarış otomobillerini hatırlatan yüzgeç, devasa arka kanat ve difüzör gibi eklentiler ve elbette 400 mm çapındaki pervane bir araya geldiğinde sadece 25 adet üretilecek olan bu nadide pist canavarı 1500 kilograma varan bastırma kuvveti oluşturabiliyor. İngiliz motor üreticisi Cosworth imzası taşıyan 3,9 lt'lik V12, 711 HP güç ve 485 Nm tork üretebilirken 12.100 d/d gibi fantastik bir seviyeye çıkabiliyor. Piste göre kişiselleştirilebilen aerodinamik ayarlar maksimum hızın 321 km/s ile 338 km/s arasında değişmesini sağlıyor. Güç ve performans değerleri bu türe yeni standartlar getirecek seviyede olmasa da Gordon Murray, T.50s Niki Lauda'nın en saf ve gerçek sürüş keyfi sunan pist otomobili olacağı iddiasını taşıyor. Murray'e göre çok daha güçlü ve hızlı pist otomobilleri olsa da onları verimli bir biçimde kullanabilmek için bir Formula 1 pilotunun seviyesinde olmak gerekiyor.
Gordon Murray, bu projeye başlarken pist otomobilinin hedeflenen ağırlığının 890 kg olduğunu açıklamıştı. Günün sonunda karşımıza çıkan sonuçsa çok daha etkileyici: 852 kg! Yol versiyonuna göre 134 kg daha hafif olan T.50s Niki Lauda'da motor ve şanzıman ikilisinde yaklaşık 21 kg hafifleme elde edilirken klima ve müzik sistemi gibi herhangi bir konfor donanımının bulunmaması da diyette etkili olmuş. Kabinde sürücü tıpkı yol versiyonunda olduğu gibi otomobilin merkezinde otururken, sol arka tarafta yolcu koltuğu opsiyonu var. Kokpitte alt ve üst kısımları kesilmiş olan sıradışı direksiyon dikkati çekerken, sağdaki panelde tipik yarış otomobili kumandalarına yer verilmiş. Yol versiyonu T.50'nin 100 adetlik üretiminin tamamlanmasından sonra, 2023 başında Niki Lauda'nın ismini taşıyan pist versiyonlarının üretimine başlanması planlanıyor. Üretim 25 adet ile sınırlı olacak ve her bir otomobil Gordon Murray'in geliştirdiği, F1 kazanan bir yarış otomobiliyle ilişkilendirilecek ve yarışla ilgili özel bir kitap ve tarihçe ile birlikte sahibine teslim edilecek. Örnek vermek gerekirse, 1 şasi numaralı otomobil Kyalami 1974 takısını alacak. Sahiplikten bahsetmişken, otomobilin fiyatı vergiler hariç yaklaşık 3,6 milyon Euro.