Rus aksanı

Gosha Rubchinsky’nin koleksiyonu, bir gün hepimize futbol giysileri giydirecek.

Yazı Özge Dinç

Rubchinsky Football, bir işin doğru elde nasıl muazzam hale gelebileceğinin kanıtı. Forma, ancak bu kadar sofistike hale getirilebilirdi. Futbolla ilgilenmesem de koleksiyondaki her parçayı giyebilirim. Aslen fotoğrafçı olan, 2008'den bu yana koleksiyonlar ortaya koyan Rubchinsky, Comme des Garçons'un dağıtım ve tanıtım desteğiyle uluslararası bir marka haline gelmişti.

Gosha Rubchinsky, hep Sovyet sonrası gençliğinin kültürünü yansıtan koleksiyonlar tasarladı. 2018 Dünya Kupası'nın Rusya'da olacağı kesinleşince de turnuvanın sponsoru Adidas, Rubchinsky'nin kapısını çaldı. Rusya'yı ve futbolu yansıtan bir koleksiyon tasarlaması istendi ve böylece, bahsettiğim muazzam koleksiyon ortaya çıktı. Yine bir yenilik olarak ikinci koleksiyon, Kaliningrad şehrinde tanıtıldı.

Bu detaylar, koleksiyon açısından anlam taşıyor. Kaliningrad, rastgele seçilmiş bir şehir değil. Polonya ve Litvanya arasında yer alan bu bölge, 1945'te Kızıl Ordu tarafından Rus topraklarına katılmıştı. Alman döneminden kalan binalarla Rus ve Alman kültürünü bir arada taşıyor. Rubchinsky, kendisiyle Adidas'ın işbirliğini de bu iki kültürün birleşimine benzetmekte haklı: "Adidas koleksiyonu için Kaliningrad'ı seçtim; çünkü Adidas bir Alman markası, ben de bir Rus olduğum için Kaliningrad bu işbirliğinin ruhunu en iyi yansıtacak yerdi."

Rubchinsky'nin koleksiyonunu özel kılan şey, Rus giysilerin 'Rus' futbol hayranlarını hatırlatan modellerle sunulmasıydı. Tasarımcı bu koleksiyonla 'modern bir Rus futbol hayranı' ortaya koymayı hedeflemişti. Paltolar ve atkılarda Moskova'da gördüğü eşofman üzerine palto giymiş gençleri görüyordu. En hoş ayrıntı ise giysilerin üzerinde takım logosu gibi Kiril harfleriyle yazılmış 'futbol' yazısıydı.

Belirtmek gerekir ki 'Rus olmak', baştan bu yana Rubchinsky'nin motif olarak kullandığı bir öge olmadı; onun dünya anlayışının da bir özetiydi. (Özellikle Soğuk Savaş döneminde Rusların şeytan olduğunun söylenmesine tepki olarak oluşturduğu 'Evil Empire' Koleksiyonu düşünüldüğünde.) Çünkü Rubchinsky, artık insanların 'küreselleşme'ye inanmaktan vazgeçtiği fikrinde. "Kimliklerimizi kaybetmekten korkuyoruz. Küreselleşmenin sonuna geldik. Artık Kaliningrad'da neler olduğunu görmek New York'tan daha heyecan verici." Neden hep Rusluğa vurgu yaptığını soranlara verdiği şu cevap çok güzel değil mi: "Şu anda sizinle bir dünya dilini konuşuyorum, ama Rus aksanıyla."

Rubchinsky, futbolun doğasında da yerellik olduğunu düşünüyor. Ona göre futbol, savaşların 'oyun' hali. Savaşlardan farkı ise insanları birleştirmesi. "Futbolu başarılı kılan şey," diyor Rubchinsky, "Yerelliğe dayanması. Neden bir takım tutarsınız, ülkenizi tutmak ve bunun hakkında konuşmak hoşunuza gider. Bu sebeple Adidas'ın koleksiyonunda sporun yerel etkisinin güzelliğini görmek çok önemli."

Rubchinsky'nin bir futbol koleksiyonu hazırlaması, yılda 17 trilyon dolar geliri olan 'spor giyim' düşünüldüğünde garip değil. Spor giyim yükseldikçe markalar tasarımcıların kapısını çalar oldu, onların tasarladığı eşsiz parçalarla spor giyim de modada kendisine özel ve belki de kalıcı bir yer edindi. Tenis, golf gibi sporlardan sonra sıranın 'dünyanın en yaygın sporu' futbola gelmesi ise sevindirici.

Gosha da futbolun modadaki değeriyle Adidas koleksiyonundan çok daha önce ilgilenmeye başlamıştı. Onun İngiliz holiganlarından yola çıkarak tasarladığı Burberry Koleksiyonu'nu görmüş müydünüz? (Evet, Burberry!) Koleksiyonun kampanya fotoğraflarından birinde Burberry trençkot giymiş ve atkı takmış bir holigan, elinde sopayla bir gruba karşı koyuyordu. Burberry'nin yüksek imajıyla bu koleksiyon öyle ezberleri bozan bir tezat yaratıyordu ki koleksiyonun defilesinde diğer herkes gibi Burberry CEO'su Christopher Bailey de hınzırca gülümsemekten kendisini alamamıştı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.