Sonsuz Gençlik

2000'lerin gösterişli tarzı, bu sezon Gen Z için yeniden yorumlandı. İyi haber: Gençleşiyoruz.

Aykun Taşdöner

SON BİR İKİ YILDIR AVRUPA'DAKİ köklü moda evlerinin çoğunun başına, 20'lerinin başında olan Z jenerasyonu tasarımcılar geldi ve bu genç kuşak, istekleri ve hayalleriyle sektörün güçlü şirketlerine gözdağı vermeye başladı.

Z jenerasyonu tasarımcılar, İlkbahar-Yaz 2023 koleksiyonlarında bu kez geçmişi kurcalama konusundaki tutkularını ve nostaljiye olan düşkünlüklerini gösterdiler. Ve çıkardıkları bu rüzgârın gücü o kadar kuvvetli esiyordu ki bir anda İlkbahar/Yaz 2023 koleksiyonlarının esas trendi 2000'ler oldu. 2000'ler ve MTV kuşağıyla büyümüş gençlerin o yıllardaki yaşam biçimleri birçok tasarımcıya ilham kaynağıydı: Eminem'in ya da Nelly'nin stilleri JW Anderson'da, Justin Timberlake'i anımsatan siluetler Prada podyumunda güncelleniyordu sanki.

Koleksiyonlarda 2000'lerin izlerini görmek benim gibi Y kuşağı üyelerini bir Şokopop içeriği izliyormuş gibi nostalji kuşağına davet ediyor ama Z kuşağı için yeni keşifler, yeni yorumlar anlamına geliyor. Yeni bir yorum mu: örneğin Givenchy'de o yılların göze batan neonları bu kez rock bir tarzda, Mowalola'da ise grunge'la harmanlandı.

The Fashion Search Engine-Tagwalk'a göre Y2K akımının sezon koleksiyonlarındaki yeri önceki sezonlara göre yüzde 456 oranında arttı. Mutlu gençlik enerjisini aşılayan, bugünün milenyallerinin ilk gençlik hatıralarını iyi ya da kötü anımsatan bu trendin geri dönüşünü müjdeleyen parçalar arasında hepimizin korkulu rüyası düşük bel pantolonlar, logolar, cesurca sergilenen iç çamaşırlar (ve lastikleri) ve Avril Lavigne'in ikonik şarkısında methiyeler düzdüğü kaykaycı stili de var.

Teknik olarak Y2K modası 1997 yılından 2005'e kadar uzanıyor aslında, tam da bu yüzden birden fazla tarzın bir arada harmanlanmasına tanıklık ediyoruz. 90'ların biraz karanlık olabilen minimalizmi de, 2000'lerin parlak renkli siluetleri de bir arada karşımıza çıkıyor. Prada'nın mini deri siyah şortları, Loewe podyumunun neon spor kıyafetleri dikkat çeken örneklerden. Ama hepsinin bir ortak özelliğini görüyoruz: Giyeni genç göstermek ve varlığını ortamlarda hissettirmek.

Ancak farklı kuşaklar, farklı stiller söz konusu olsa da göz ardı edilemeyecek bir gerçek var: Gençlerin ne istediği. Bu isteği Raf Simons kendi adıyla kurduğu markasının veda koleksiyonunda "Londra'daki gençler, yaşama arzusu, dans ve birlikte olma enerjisi istiyor," şeklinde tanımlıyordu. Markası 18 yaşına basmıştı, ilk gençliğini sonlandırıp yetişkinliğe adım atıyordu. Simons gençlerle, gençlikle beslenen tarafıyla bilindiği için markasını doğru zamanda sonlandırdı, çünkü büyük resme baktığımızda moda endüstrisinin gençlikle takıntısının başladığını görüyoruz. Hepsinin sorumlusu da etkisini kaybetmemeye kararlı Y2K! Son birkaç yıldır kadın koleksiyonlarında sıklıkla karşımıza çıkan trend bu kez erkek podyumlarını da ele geçirmişti.

İşin özüyle başlayalım: Gençleşiyoruz. Bunun tek sorumlusu ya da teşekkür etmeniz gereken grup ise Z jenerasyonu. Yani konuya hangi taraftan baktığınızla alakalı. TikTok'ta sonuna "core" takısı getirilerek bir anda viral trendlere dönüşen yaklaşımlar, Depop gibi Amerikan gençliğinin hızla erişebildiği hızlı moda markaları ağı günümüzde tasarımcılara ilham veriyor. Evet, yanlış duymadınız. Bugünün tasarımcıları kendi bakış açılarıyla yeni bir kültür yaratmaktansa gençlerin ne yaptığını takip ederek onların TikTok'ta trende dönüştürdüğü yaklaşımları sezon koleksiyonlarına yansıtıyor. Blumarine'in tasarımcısı Nicola Brognano, bu isimlerden birisi. Diesel'den Glenn Martens Y2K'nın bayrak taşıyıcısı. Çünkü o da tıpkı Raf Simons gibi gençlerin enerjisiyle kendisini canlı tutuyor. Elbette ikisinin gençlere bakış açısı farklı. Martens daha çok sokakların nabzını tutuyor. İlkbahar-Yaz 2023 için arşivlerdeki Diesel logosunu ve 2000'lerin popüler fonksiyonel giyim ürünlerini yorumladı. Bomber ceketler ve geri kalan her şey daha pop! Martens defile sonrasında "Her şey tavırla ilgili, şimdi önemli olansa genç tavır," demişti.

Diesel'in alametifarikalarından biri, denim kumaşlar, 2000'lerin başında Justin Timberlake ve Britney Spears sayesinde bir anda dönemin sembolüne dönüştü. Öyle ki kırmızı halılarda bile görür olmuştuk. Peki bu sezon yıllar sonra Miuccia ve Raf ikilisinin Prada podyumuna jean yolladığını hatırlasak: üstelik tam Y2K modasını pekiştirecek şekilde fonksiyonel tulum ve "denim on denim" halinde…

Genç bakış sezonun ana trendlerinden biri olsa da "sonsuz gençlik" fikrini, gençlerin nelerle mutlu olduğu konusunu her tasarımcı farklı bir açıdan ele aldı. Dries van Noten, Jonathan Anderson, Matthew Williams, tüm bu fikirleri Y2K'yla harmanlarken biz de düş kurarak farklı erkekler, belki de yeniden birer hınzır delikanlı olmanın hayalinin peşinden ilerliyorduk.

Paris'te bir çatıda konuklarını ağırlayan Dries van Noten alt kültürlere çeviriyordu yüzünü. Bunu yaparken gençlerin tüm geceyi rave partilerde ya da müzik festivallerinde geçirdiğini hayal ettiğini söylemişti. Y2K'nın temelinde yer alan spor parçaları, satenler ve şık baskılarla birleştirerek kıyafetlerin daha genç durmasına gayret etmişti. Bir de tabii atlanmaması gereken bir stil önerisi! Gömleğin düğmelerini istediğiniz kadar açabilirsiniz! Raf Simons'u harekete geçiren de benzer dürtülerdi. "Dışarı çıkmak, dans etmek fikrinden yola çıktım," diyordu şov sonrası verdiği röportajlarda.

Silvia Fendi ise bohem Avrupa'dan uzaklaşarak Kaliforniya sahillerinde gençliğin peşinde koşuyordu. Onun irdelediği alt kültür ise kaykaycılar. Fendi, Y2K'nın kilit parçalarından biri olan kargo pantolonları, bol kesim jean, kova şapkaları ve neon aksesuarları İtalyan işçiliğiyle yorumladı. JW Anderson da kaykay meselesini daha da ciddiye alarak kırık kaykayları kıyafetlerin üzerine iliştirmişti.

Biraz da ters köşe! Simone Rocha bu sezon ilk defa erkekler için de koleksiyon tasarladı, Molly Goddard podyumunda da erkekler vardı, bir ilk olmasa da… Ancak ikisinin ortak noktası Y2K ilhamlı düşük bel ve maksi eteklerin gösterişli resmigeçidiydi. Ancak o bu etekleri kadınlar için değil, erkekler için tasarlamıştı. Sıra Macarena dansında!

Bugünlerde, özellikle de sessiz lüks trendinin yükselişiyle göze gittikçe daha da gereksiz denebilecek kadar gösterişli gelen logolar ise bizi bir anda 2003'e ışınladı. Givenchy'nin, 2000'lerin bir başka popüler markalarından Juicy Couture'u anımsatan eşofman takımlarının üzerine koyduğu logolar, Dolce&Gabbana'nın göğüs kısmının tam orta yerine yerleştirdiği baş harfleri akla gelen ilk ilki örnek. Oysa geçtiğimiz haziran ayında Londra, Milano ve Paris'te düzenlenen defilelerin toplamında baştan aşağıya logoların gözümüze çarptığı 509 görünüm vardı. Yine TagWalk'a göre de koleksiyonların yüzde 61'i logolarını sergilemekten geri kalmıyordu. Çünkü gençler ve özellikle Z jenerasyonu bir kulübe ait olduklarını belli etmek istiyor. Bunu açıkça ifade etmenin yolu da logolardan geçiyor.

Bugünlerde Twilight'ın ve Harry Potter'ın yeniden çevrimleri gündemde ve Y2K moda dışında popüler kültürün her bir alanını etkisi altına almışken bu trendin kısa süre içinde kaybolacağını elbette düşünmüyoruz. Üstelik estetik dünyalarını sadece bu dönem üzerine kurmuş birçok yeni marka da kurulmaya başlamışken. Trend analisti Samantha Hine'a göre Y2K'dan ilham alan moda çılgınlığı, mükemmel görünmek için günümüzün sürekli artan baskısına bir yanıt. "2000'lerin başındaki abartılı, gösterişli ve kalitesiz estetik, kusursuz bir cilt, tasarım ürünlerle dolu bir gardırop ve dijital dünyada özenle oluşturulmuş çevrimiçi kişilikler bir anda birleşiyor."

Hâlâ bu gençlik rüyasına nasıl adapte olacağını düşünüyorsanız geriye dönüp son birkaç aydır görünümleriyle, stilleriyle bize ilham olan erkeklerin, Hollywood'un başrol oyuncularının neler yaptıklarına bakalım. Ufak adımlar atıyoruz: Çünkü muhtemelen sokaklarda üstsüz bir şekilde kaykay yapmak, pantolonları bel hatta popo altına indirmek isteyecek kadar ileri gitmek istemeyeceksiniz. Tartışmasız 2000'lerin en önemli parçası UGG'lar Jonah Hill'in ayaklarında Los Angeles sokaklarında gezintiye çıkmıştı, Euphoria'nın yıldızı Jacob Elordi'nin günlük stilini anlatan temel parça fermuarlı hoodie'ler oldu, ki zaten Bluemarble ve Wooyungmi podyumunda örneklerini de gördük.

Oyunu biraz daha ilerletmek isterseniz önerimiz "baggy jean"ler Bu konuda Justin Bieber ya da Pete Davidson'ın izinden gidebilirsiniz. Y2K'nın son kalesi onlar. Ha bir de, kova şapkaları unutmamak lazım.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.