Kokunuz kimliğinizdir
KOKU ÜZERİNE en güzel tanımı, kokularla ilgili dört yıl radyo programı yapan ve şimdilerde de dört ciltlik koku kitabını hazırlayan dostum Vedat Ozan yapmıştı: “Bir şeyi görmek istemediğinizde gözünüzü kapatabilirsiniz, işitmek istemediğinizde kulağınızı tıkayabilirsiniz; ama kokudan kaçamazsınız. Çünkü kokuyu aldığınız burnunuzla eşleşen bir başka fonksiyon, nefes almak.” Yıllardır hakkında araştırma yapılan koklama duyusu, pazarlama gurularının ‘duyusal pazarlama’ hakkındaki kitaplarıyla yeniden konuşulur oldu. Çünkü artık kokunun pazarlamada en etkili araçlardan biri olduğu söyleniyordu. Geride kalmak istemeyen çoğu şirket, bu anlayışın yayılmasıyla birlikte kendine özel ‘marka kokuları’ ürettirmeye başladı. Kişiye ve markalara özel parfüm tasarlayan La Déesse’nin parfümörleri Gamze Ulucan ve Birgül Ulucan Öztürk, marka kokusu konusundaki öncünün Abercrombie olduğu görüşündeler. Markanın ‘Fierce’ adlı kokusu, giysilere, mağazalara, hatta mağazanın bulunduğu sokağa bile sıkılıyor. Böylece müşteri daha mağazayı görmeden orada Abercrombie bulunduğunu anlıyor, markaya bağlılığı artıyor. Kurumsal koku iki amaçla kullanılıyor: Birincisi Abercrombie örneğinde olduğu gibi, marka kimlik kokusu yaratmak ve o koku duyulduğunda markanın hatırlanmasını sağlamak. İkincisi de, müşterinin içeride daha fazla ya da belki de daha az kalmasını sağlayacak kokular üretmek.