Algıyı değiştiren sneaker'lar!
Bir süredir dikkatleri üzerine çekmeye çalışan 'Çirkin' sneaker'lar kabul görmenin ötesine geçmeye başladı bile!
Yeni sezonda 'çirkin' sneaker'lar moda! "Nasıl yani?" diye sorduğunuzu şimdiden duyar gibiyim. Ama ciddiyim; sezonun estetik algısını değiştiren, yıllardır süregelen Nike'ın Air Force'larını, Air Monarch'larını, New Balance'ları kenara kaldırtıp –şimdilik– unutturan sneaker'lar var artık hayatımızda. Yani başta da söylediğimiz gibi, çirkinlik yeni 'cool'.
Bir süredir sinyallerini aldığımız bu yeni akımın tam anlamıyla hayatımıza girdiğini anlamamız Balenciaga sayesinde oldu. Markanın başına geçtikten sonra sadece Balenciaga'yı değil, lüks segmentteki birçok markayı, dolayısıyla moda dünyasını derinden etkileyen isimlerden Demna Gvasalia'nın 'Triple S' sneaker'larının bu konuda öncülerden biri olduğunu göz ardı edemeyiz. Aynı zamanda kendi markası Vetements'ı da aynı yolda ilerleten tasarımcının, bahsi geçen ayakkabılarını Instagram akışında en az bir kere görmeyen kalmamıştır muhtemelen. İlk gördüğümüzde çoğumuzun yüzünü buruşturduğu 'giyilebilir show piece' ayakkabıların giderek sempatik görünmeye başladığını kabul edelim.
Tabii bu akım tek bir modelden bu kadar yayılmadı; bahsettiğim Triple S'lerin alternatifi çok… Klasik modelleriyle gönlümüze taht kuran markalardan New Balance'ın ve Karhu'nun aynı tarzda ayakkabıları çıktı bu sezon piyasaya. Dior Homme ve Lanvin de bu furyaya katılan lüks segment markalardan ikisi sadece. Adidas ise, Kanye West'in biricik markası Yeezy Koleksiyonu'yla Boost 350 modelini piyasaya sürdü geçtiğimiz aylarda. 2004 yılında kurulduktan sonra hızla tanınan Common Projects markasının da yeni koleksiyonunda 'çirkin' bir modeli bulunuyor. Tabii her ses getiren trendi uyguladığı gibi, bu estetik ayarlarımızla oynayan trendi de ilk uygulayan hızlı tüketim markası Zara oldu. Bunun da artık yeni sezon trendinin kanıtı niteliğinde bir durum olduğunun hepimiz yıllardır farkındayız.
Özetle, her ne kadar 'çirkin' kelimesini kullanıyor olsak da, birkaç sezondur mali, politik ve sosyal sebepler başta olmak üzere birçok dinamikten etkilenerek doğallığa, rahatlığa ve cinsiyetsiz formlara yönelen moda sektörünün değiştirdiği algı aslında takdiri hak ediyor. Dar kalıplara, feminenliğin öne çıkarılmasına, herkesin yakışıklı ve güzel olmasına, mükemmel tablolar çizmeye hiç ihtiyacımız yok; yaşam alanımız kendimize ait; güzel, çirkin, doğru ve yanlış kavramları da hep bize göre. İlla o olumsuz anlam taşıyan kelimenin kullanılması gerekliyse bir süre daha, "Çirkinlik yeni moda!" Kabul.